Om livet på landet på en gård på Söderslätt och om vår renovering och ovanvåningsbygge på en gård från 1800 talet.

söndag 18 december 2011

Mitt första blogg försök.....

Mitt namn är Christina Cammerö, jag är 47 år och bor med min sambo och min 16 åriga dotter på sambons släktgård ute på Söderslätt längst ner i Skåne. Närmsta stad är Trelleborg och vi har drygt 2 mil till Malmö.
Gården är en ganska stor gård, med ett rödteglat boningshus och tre stallängor. Den ena längan är inredd som garage (var tidigare grisstall) och de övriga längorna innehåller häst- och kostall, samt en gammal drängkammare.

Jag tänkte använda denna bloggen till att berätta om vår renovering av bostadshuset. Dels för att dela med mig av våra erfarenheter, men mest som en dagbok åt oss själva.

Min sambo har bott här ensam i drygt 15 år och gjorde badrum, vardagsrum, matrum, sovrum och hall då han flyttade in. För övrigt finns det ett kök från 80 talet och en stor sal på drygt 50 kvm. Efter 15 år är det dock dags för en del renovering....

Våra planer just nu är att bygga en ovanvåning, med plats för två sovrum, ett badrum och arbetsplats/tv-rum, samt garderober. En del av ovanvåningen kommer även att fortsätta vara vind.

Det som är gjort hittills är att det gamla golvet är upptaget, det har lagts nya golvreglar och isolerats, samt lagts underlagsgolv. Balkarna håller på att förstärkas för att kunna höjas, så att vi får ordentlig takhöjd. Vi har också börjat planera för trappan och kupan som skall vara i vårt nya sovrum.


Min sambo gör det mesta jobbet själv tillsammans med sin far och de jobbar på nästan alla lediga stunder.
Som ni kanske vet så blåser det ofta här på Söderslätt, så vi använder oss inte direkt av snöskyffel när vi skottar snö.... Här på landet hos oss behöver man en lastmaskin.... ;) Dessa korten är från vår gårdsplan vintern 2010/11 då vi hade meterhöga drivor.
















 
Vi har väl inte riktigt bestämt hur vi vill ha allt här hemma, men vi är överrens om att det skall bli ljust. Här är vackra gamla vita spegeldörrar och vita höga golvlister, så väggarna kommer att bli svagt beiga för att dörrar och lister skall framhävas. Idag sitter det ett furu panel tak i alla rum och de kommer efterhand att vitlaseras.
Då gården är från 1800 talet, så vill jag gärna behålla den gamla stilen och blanda upp med nytt. Lite åt shabby chic
hållet, men inte med fullt så mycket vitt... Tänkte blanda med svagt beige, vitt, svart, silver och grått.  Jordnära färger. I salen finns det en vit vacker kakelugn, väggmålningar och takmålningar, stukatur i taket och ett vackert gammalt brädgolv. Här skall taket få vara intakt, men golvlisterna skall bytas ut och kanske sätter vi en vit bröstpanel och målar eller tapetserar väggarna. Kakelugnen går tyvärr inte att elda i idag, men så småningom så skall den renoveras.

























































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar