Om livet på landet på en gård på Söderslätt och om vår renovering och ovanvåningsbygge på en gård från 1800 talet.

torsdag 25 april 2013

En fantastisk resa.....

Oj, vad länge sedan jag skrev här....

Det har varit så mycket nu i vår, men jag tänkte berätta lite om vår fantastiska resa till NEW YORK !!!

Vi åkte från Köpenhamn tidigt på morgonen på Långfredagen. Destination "The big apple"....
Denna fantastiska stad välkomnade oss med ett härligt vårväder och när vi flög in mot Newarks flygplats och hade hela New Yorks skyline i blickfånget, så ska jag villigt erkänna att jag hade tårar i ögonen....

Malins älskade stad... Malins favoritstad.... Nu skulle vi äntligen få komma dit och hon skulle genom våra ögon få återuppleva denna magiska plats.

Man fick inte fotografera på vägen ner, men jag erkänner... Jag kunde inte låta bli att ta upp kameran och ta en bild...

Väl framme på Amerikansk mark så väntade de sedvanliga passkontrollerna, men här fick man även lämna alla sina fingeravtryck och svara på frågan vad man skulle göra där.. Sofie och Julia mötte upp oss (de kom från Florida) och tillsammans åkte vi sedan buss till hotellet på Manhattan. Hotellet hette Beekman Tower och låg precis bredvid FN huset så det var centralt och bra.

Första kvällen var vi ganska trötta efter både den långa resan och tidsskillnaden, men såklart kunde vi inte motstå att ta en promenad upp till Time Square.
Vilket ställe!!!
Galet, tokigt, helt vilt och alldeles fantastiskt....
Alla dessa neonskyltar, ljuset, människorna, stämningen och känslan att det är dag, fast det är sent på kvällen.. Den enda gång man märkte att det var kväll, var när man tittade mellan husen och såg att himlen var mörk...

Utvilade på lördag morgon vaknade vi till en strålande sol och dagens mål var för de shoppinglängtande döttrarna 5 avenue.....

Där blev det besök i en massa affärer, en hel del shopping men även lite kultur, då vi tog ett besök på New York Public Library som bl a är känt från filmen Day after tomorrow...

Malins favoritaffär var ju Redken affären där man kan köpa Redkenprodukter... (I Sverige är de dyra, men här kostar de inte alls mycket) När vi står utanför, så råkar jag slå en blick på marken och vad får jag då se....
Jo, två brunnslock som det står M på..... Gissa om tårarna kom i ögonen... Såklart Malin skulle ha en egen plats utanför Redken... <3<3<3

Efter en massa promenerande, shoppande och tittande på allt, så låg The Flat Iron Building framför oss...
Huset som ser ut som ett strykjärn och som en gång i tiden (för väldigt länge sen) var den högsta byggnaden i New York (87 meter).
Den första tanken som slog mig, var att det måste vara väldigt svårt att möblera...

Man är helt förundrad över folklivet i denna stad... Svarta, vita, alla nationaliteter och man märker ingen skillnad... Precis så det ska vara... Det är nog vi turister som utmärker oss mest...

Vidare ner mot Broadway och mer shopping innan vi tar en paus och vilar fötterna lite i en mysig park där vi slår oss ner med varsin dricka, blåbär och jordgubbar....

På söndagen var det påskdagen och i New York firades det med en Easter parade på 5 ave...
Finns inte så mycket att säga om det, mer än att det var galet, tokigt, roligt, häftigt och hur kul som helst....

När vi sett på denna makalösa parad och förundrats över alla dessa utstyrslar, så var vi nere vid Central Park. Vi hade inte alls tänkt att gå där denna dag, men det var närmre än vi trodde så det blev en liten runda. Vädret skulle ju bli varmare längre fram i veckan så vi hade ett besök inplanerat då i stället..

Vi hittade också den mest underbara leksaksaffär (F.A.O Schwarz) och vi kunde inte låta bli att göra ett besök... Detta måste vara ett himmelrike för små barn... Kanske inte för deras föräldrars plånböcker dock.... ;)

Man fick välja sin docka från "barnsalen" och sen blev den utlämnad av en sköterska... ;)

På vårt hotell fanns en restaurang på översta våningen och en sk Roof top där man kunde gå ut och se på utsikten... Vi satt där en kväll och åt middag och var även uppe några gånger för att se på den fantastiska vy som man fick där uppe.

Den mest magiska utsikt man kan få över denna fantastiska stad är nog den från Rockefeller Center. Vi åkte upp där en solig dag tidigt en förmiddag och efter en häftig hisstur så klev vi ut och det var bara WOW!!!!!!

En av dagarna åkte vi tunnelbana ner till Downtown Manhattan för att besöka Memorial of 9/11 och även ta en promenad på Brooklyn Bridge.

Efter en rigorös säkerhetskontroll så kom vi in på området där World Trade Center tornen stod och känslan är obeskrivbar... Det var jättesvårt att förstå att det faktiskt stått två enorma byggnader där och att de nu inte mer fanns. Man kunde nästan ta på känslan hur det var den dagen och man hade inga ord...

Strax bredvid där de gamla tornen stod bygger man idag ett nytt torn som från början skulle heta Freedom Tower. Idag har man bestämt att det får namnet One World trade center.

Brooklyn Bridge..

Vi har ju gjort galet mycket saker i denna magiska stad och det är svårt att både beskriva allt och berätta om det.. Kan bara ge er alla rådet att åka dit!!!

Här kommer lite blandade bilder..